Børnesynet skal være det, vi handler ud fra – ikke bare noget, vi taler om

Hvordan bliver et fælles børnesyn ikke bare fine ord på papir, men noget der faktisk mærkes i hverdagen – i dagplejen, i børnehaven og i klasseværelset? Det spørgsmål er omdrejningspunktet for Thisted Kommunes omfattende kompetenceudviklingsforløb, hvor alle fagprofessionelle på skole- og dagtilbudsområdet arbejder sammen om at omsætte børnesynet til konkret praksis og skabe mere trygge, meningsfulde fællesskaber for kommunens børn.

 

Gennem et 1-årigt uddannelsesforløb sætter Thisted Kommune fokus på at implementere det fælleskommunale børnesyn, som er en central del af kommunens overordnede strategi for børn og unge i Thy.

 

For at sikre, at børnesynet forankres bredt i kommunen, deltager både ledere, pædagogisk personale, dagplejere, socialrådgivere, skolesekretærer, PPR og medarbejdere fra forvaltningen. Denne brede involvering skaber et solidt fælles grundlag og et fælles sprog i arbejdet med at udvikle fællesskaber og skabe trygge, udviklende rammer på tværs af hele børne- og ungeområdet.

 

"Vi ønsker, at vores fagprofessionelle har et fælles afsæt for deres arbejde med børnene – uanset om de møder dem i dagplejen, børnehaven, SFO’en eller klasseværelset. Børnesynet skal være det, vi handler ud fra – ikke bare det, vi taler om," siger Per Overgaard, skolechef i Thisted Kommune.

 

Fra ord til handling: Når børnesynet omsættes i praksis

Forløbet består af en række faglige oplæg om børnesyn, neuropædagogik og læring, UDL og fællesskabende praksis, kombineret med ledersparringer og prøvehandlinger, hvor deltagerne mellem oplæggene arbejder med at omsætte børnesynet til konkret praksis.

 

Afprøvningen i hverdagen har vist sig at være en særdeles værdifuld del af forløbet. Den har blandt andet gjort det tydeligt, at forankringen af et fælles børnesyn kræver tid og gentagelse – og kan kalde på justeringer af de strukturelle rammer.

 

Dafolos konsulenter har en central rolle i forløbet som procesledere og faglige sparringspartnere. Undervejs er deltagerne blevet udfordret af svære spørgsmål, som har åbnet for refleksion og dialog om de udfordringer og dilemmaer, der opstår, når nye handlinger afprøves i praksis. 

 

Fælles retning – med plads til lokale forskelle

Udviklingsforløbet spiller tæt sammen med kommunens ambition om, at alle børn skal kunne deltage i fællesskabet – men det sker med en konkret, praksisnær tilgang og med respekt for de lokale forskelle og behov på tværs af distrikterne.

 

“Vi har været meget opmærksomme på, at implementeringen ikke bliver en top-down-øvelse. Skoler og dagtilbud er forskellige og har forskelligt udgangspunkt, så det er vigtigt at give plads til at arbejde med børnesynet ud fra virkeligheden på den enkelte skole eller daginstitution,” understreger Mette Houe, der er sektionsleder for Undervisning og Dagtilbud.

 

Fakta: Strategi for børn og unge i Thisted Kommune

Strategien Børne- og Ungeliv Thy – et stærkt fællesskab sætter rammerne og retningen for Thisted Kommunes arbejde med at styrke børn og unges tilknytning til meningsfulde fællesskaber. Strategiens centrale fokusområder er:

 

  • at alle børn og unge mødes med et tidssvarende børne- og ungesyn
  • at styrke den tidlige og forebyggende indsats
  • at prioritere det tværfaglige samarbejde
  • at sikre, at tilgange bygger på kompetencer og viden.

På tværs af de fire fokusområder skabes en tydelig retning og ramme for arbejdet med målsætninger, som muliggør prioritering og handlinger – alt sammen med det mål, at alle børn og unge får mulighed for at være en del af et meningsfuldt fællesskab.